صنایع دما بخار مشهد
تولید کننده انواع دیگهای بخار و آبگرم، آبداغ و روغن داغ ​

آدرس:

مشهد – شهرک صنعتی فن آوری های برتر

تلفن تماس:

05138472536

09388037440

ایمیل:

bokharboiler.com@gmail.com

چه عواملی باعث انفجار بویلر گازی می شوند

چه عواملی باعث انفجار بویلر گازی می شوند

انفجار بویلر

انفجار یکی از حوادث جدی در بویلرهای گازی آبداغ است. این حوادث موجب آسیب های جدی برای تجهیزات، سیستم حرارتی و ساختمان می شوند. همچنین می تواند تلفات زیادی موجب شود و تاثیر منفی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. انفجار بویلر می تواند به علت های متفاوتی رخ دهد. در اینجا چند نمونه از این علت ها را برای آگاهی شما عنوان می کنیم.

مشکلات در طراحی و تولید

طراحی غیر اصولی بویلر موجب توزیع نابرابر جریان آب در هر چرخه می شود. این امر موجب بالا رفتن انحراف حرارتی می شود. در نتیجه صفحات استفاده شده در بویلر، جوش ها، و مواد استیل در بویلر نمی توانند شرایط را تحمل کنند. به این ترتیب به خاطر اینکه فرایند تولید یا تعمیر مناسب نبوده و کیفیت کافی رعایت نشده، بویلر خواهد ترکید.

فشار کاری بیش از حد و انفجار بویلر

وقتی فشار کاری بویلر از حد مجاز بالاتر می رود، فشار داخلی بر سطح بدنه استیل افزایش می یابد. این فشار می تواند از حد تحمل استیل فراتر رود.

در نتیجه این افزایش فشار بیش از اندازه، باعث ترک خوردگی استیل می شود. علت این است که شیر ایمنی درست عمل نمی کند در نتیجه گیج، فشار اشتباهی را نشان می دهد و کنتور نیز خطا اعلام می کند.

مطلب پیشنهادی: اهمیت فرایند بازرسی حین ساخت دیگ بخار و دیگ آبگرم

حرارت بیش از اندازه و انفجار بویلر

وقتی صفحه فولادی بویلر بیش از اندازه گرم شود، می سوزد. علت حرارت بیش از اندازه این است که رسوبات داخل دیگ زیاد و ضخیم هستند یا بدنه مخزن با روغن یا موارد دیگر جرم گرفته است که باعث بلوکه شدن حرارت در بویلر می شود.

خوردگی و انفجار بویلر

پس از آنکه سطوح داخلی و خارجی صفحه فولادی به شدت دچار خوردگی می شوند، ضخامت سطح کاهش می یابد و با  کاهش استحکام صفحه فولادی، شاهد ترک خوردگی دیگ خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی: وظایف اصلی اپراتور دیگ بخار

و اما برای جلوگیری از این مشکلات و در نهایت اجتناب از انفجار بویلر چه راه حل هایی پیش روی ماست؟
برای اینکه این مشکلات بر طرف شوند باید موار زیر را رعایت کرد:

  1. اول، طراحی دیگ باید اصولی و معقول باشد. دوم، متریال استفاده شده در ساخت دیگ، مناسب و استاندارد باشد. سوم، مراحل تولید و ساخت صحیح و کنترل شده باشند و استانداردها رعایت شوند. چهارم، مراحل نصب و راه اندازی نیز به درستی انجام شوند. همچنین در صورت تعمیر دستگاه، کلیه مراحل تعمیر باید صحیح انجام شوند. پنجم، اپراتورهای دستگاه از دیگ به درستی استفاده کنند و شرایط نگهداری دستگاه نیز صحیح باشد.

 

  1. از فشار بیش از حد در دیگ جلوگیری شود. برای اطمینان از حساسیت و درستی شیر ایمنی، یک بار در روز تخلیه اتوماتیک لازم است. مشکل باید به موقع برطرف شود و باید یک فشار سنج استاندارد برای مقایسه وجود داشته باشد.

 

  1. جلوگیری از بالا رفتن زیاد حرارت در دیگ. تجهیزات تصفیه آب باید پیکربندی مناسبی داشته باشند و قوانین و مقررات سختی برای کاربری آنها تهیه شود. دیگ بخار باید از رسوبات و چربی عاری باشد. همچنین هنگامی که دیگ استفاده نمی شود، رسوب گذاری را بررسی کنید. اگر رسوبی وجود دارد باید به موقع تمیز شود.

مطلب پیشنهادی: رسوب زدایی و جلوگیری از تشکیل رسوب دیگ بخار

انفجار بویلر غیر استاندارد

  1. از خوردگی داخلی جلوگیری شود. برای بویلرهای آبگرم با ظرفیت بالا، از تخلیه حرارتی یا شیمیایی استفاده میشود. بعلاوه باید شرایط بدنه داخلی و خارجی را از لحاظ خوردگی چک کنید. در صورت مشاهده خوردگی باید برای تعمیر در اسرع وقت اقدام شود.

 

  1. برای جلوگیری از انفجار بویلر، باید دیگ مرتبا و به طور منظم مورد بازرسی قرار گیرد. از طرفی تیم فنی و اپراتورهای دیگ باید دستورالعمل مدون و مشخصی برای استفاده از دیگ داشته باشند. همچنین در صورت بروز مشکل و آسیب، دستورالعمل مناسب و مؤثری برای رفع مشکل وجود داشته باشد.

فیلم بررسی تخریب در انفجار دیگ و مخزن بخار

 

مطلب پیشنهادی: خوردگی دیگ بخار چیست ؟ دلایل خوردگی بویلر و دیگ بخار،

اهمیت کالیبراسیون در بویلر

فیلم نحوه کار انواع بویلر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.