صنایع دما بخار مشهد
تولید کننده انواع دیگهای بخار و آبگرم، آبداغ و روغن داغ ​

آدرس:

مشهد – شهرک صنعتی فن آوری های برتر

تلفن تماس:

05138472536

09388037440

ایمیل:

bokharboiler.com@gmail.com

۵ مرحله برای افزایش راندمان دیگ بخار

۵ مرحله برای افزایش راندمان دیگ بخار

۵ مرحله برای افزایش راندمان دیگ بخار:

 

راندمان دیگ بخار در بسیاری از صنایع، دیگ های بخار منبع حیاتی برای انرژی فراهم می کنند. همچنین دیگ های بخار وظیفه تامین بخار با کیفیت بالا و مورد قبول برای فرایندهای تولید را به عهده دارند.

از این رو توجه به نوع، کارکرد و راندمان دیگ بخار اهمیت ویژه ای دارد زیرا قیمت دیگ بخار یکی از هزینه های قابل توجه در تاسیسات هر ساختمان و یا مجتمع می باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از روش های بهبود بازده نیازمند هزینه های هنگفتی هستند، بهتر است که قبل از شروع پروژه های بزرگ، به پنج نکته اشاره شده در این مقاله توجه کنید تا بتوانید راندمان دیگ بخار خود را با هزینه موجه تری افزایش دهید.

تخمین هزینه برای مصرف سوخت:

این ایده ی خوبیست که از قبل، هزینه ها را تخمین بزنید. لازم به ذکر است همه ی محاسبات بیان شده در این مقاله بر اساس تاسیساتی است که بصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته و به مدت ۵۰ هفته در سال مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نتیجه گیری بهتر شما می توانید هزینه های بخار را در سیستم خود بررسی کنید. مقدار هزینه بخاری که تخمین زده می شود به راحتی از طریق هزینه سوخت مورد استفاده و مقدار کالری، قابل محاسبه خواهد بود.

در نهایت با داشتن این اطلاعات شما قادر خواهید بود راندمان دیگ بخار خود را برآورد کنید. برای اینکه روش دقیق تری داشته باشید مقدار بخار تولید شده، هزینه های سوخت، هزینه های آب مصرفی، هزینه های عمل آوری آب و هزینه های نگهداری بویلر نیز باید در نظر گرفته شوند.

مطلب پیشنهادی: دستور العمل نصب دیگ بخار، نگهداری و راه‌اندازی بویلر

در این مقاله سعی داریم به صورت خلاصه ۵ مرحله برای افزایش راندمان دیگ بخار برای شما بیان کنیم :

مرحله اول: بررسی تله بخار

در ابتدای کار، بررسی تله بخار به شما کمک خواهد کرد تا هر گونه نشت بخار یا ایراد در تله ها را متوجه شوید و صرفه جویی قابل توجهی داشته باشید.

یک تله بخار معیوب می تواند تا ۲۰۰۰ GBP در سال اتلاف داشته باشد. به این ترتیب میزان اتلاف سالیانه و در نتیجه میزان صرفه جویی بالقوه چیزی در حدود    ۳۵۰۰۰  GBP خواهد بود.

با انجام این بررسی، تله های بلاک شده نیز مشخص می شوند که به صورت قابل توجهی هزینه های فرایند افزایش بازدهی را کاهش می دهد، بر روی کیفیت بخار تاثیر می گذارد و روی ایمنی سیستم تاثیرگذار خواهدبود.

مطلب پیشنهادی:

تعمیر و نگه داری تله های بخار

آموزش مهندسی بخار

 

افزایش راندمان دیگ بخار
افزایش راندمان دیگ بخار= ۱- بررسی تله بخار

 

مرحله دوم: تشخیص میزان کندانس شدن

همانطور که هزینه های بخار با افزایش هزینه های انرژی افزایش می یابد، هزینه های کندانس نیز زیاد می شوند. در اینجا چند فاکتوری که باید در زمان محاسبه میزان کندانس در نظر گرفت بیان می شوند.

  • هزینه انرژی
  • هزینه فرایندهای آب
  • هزینه پسآب

 

افزایش راندمان دیگ بخار=۲-تشخیص میزان کندانس شدن
تشخیص میزان کندانس شدن

اما ایجاد یک سیستم بازگشت کندانس کارآمد میتواند در کمتر از ۶ ماه بازگشت سرمایه داشته باشد و تاثیر مثبتی بر صرفه جویی هزینه ها بگذارد.

مرحله سوم: عایق کاری سیستم

اگرچه هزینه های عایق کردن سیستم بالاست اما بازگشت سرمایه سریعی دارد. آنچه که برای داشتن یک تخمین واقعی مورد نیاز است یک بررسی ساده از سیستم لوله کشی و فشار بخار است.

 

افزایش راندمان دیگ بخار- isolating-عایق کاری دیگ بخار
عایق کاری سیستم

به عنوان یک مثال از سودآوری این کار می توان گفت که یک سیستم در حال کار بصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، ( barg 10 –c 20) می تواند هدر رفتی به اندازه ۴۵۰۰  GBP در سال به ازای هرm  ۱۰ لوله عایق نشده داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: ۵ نکته برای نگهداری دیگ بخار صنعتی

مرحله چهارم: بررسی برای نشت بخار

یک سوراخ یک میلی متری در سیستم بخار شما به معنی هدر رفتی به اندازه ۵۰۰ GBP در سال است. نشت بخار در یک شیر دو اینچی می تواند هزینه ای برابر با ۷۵۰ GBP در سال داشته باشد.

 

افزایش راندمان دیگ بخار-بررسی برای نشت بخار-steam leaking
بررسی نشت بخار

بنابراین کل سیستم خود را مورد برررسی قرار دهید و تمام شیرها، لوله ها، فلنگ ها را بازرسی کنید تا نشت بخار وجود نداشته باشد. به احتمال زیاد شما از تعداد نشت هایی که پیدا  می کنید سوپرایز خواهید شد.

مرحله ۵: اندازه گیری و سنجش بخار

این کار به تنهایی خود باعث صرف جویی نمی شود اما برای یک نگهداری خوب لازم است. انجام اندازه گیری در بویلر روم ها آمار مصرفی بسیار دقیقی از میزان بخار در سیستم به دست می دهند.

 

افزایش راندمان دیگ بخار-اندازه گیری و سنجش بخار
اندازه گیری و سنجش بخار

بنابراین از طرفی می تواند در جهت ارائه راه حل برای مشکلاتی که در سیستم بروز می کند به اپراتورها کمک کنند.

مطلب پیشنهادی:روش های اندازه گیری و برآورد مصرف بخار

نتیجه گیری:

با استفاده از روش های بیان شده مبالغ هنگفتی صرفه جویی خواهد شد. برای به دست آوردن نتایج بهتر شما می توانید از شرکت های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اما اطلاعات اولیه از بررسی تجهیزات و تاسیسات توسط خود سازمان انجام خواهد شد. قطعا تهیه ی یک برنامه مدیریت بر اساس این یافته ها و توسعه آن به بهبود سیستم شما کمک خواهد کرد.


efficiency

بعد از بهبود راندمان سیستم با استفاده از یک برنامه مدیریتی در داخل سازمان، پیدا کردن فرصت های بیشتر در جهت صرفه جویی در انرژی می تواند سخت تر باشد.

مرحله بعدی به بودجه و سرمایه بیشتری نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال مقابله با هدر رفت انرژی مرتبط با تخلیه مقادیر بسیار بخار در هوا. توجه داشته باشید که بازیافت و استفاده از این بخار اتلافی می تواند صرفه جویی عظیمی به همراه داشته باشد.

اگر شما فرایند در حال اجرایی با فشار ۱ تا ۱٫۵ barg دارید باید قادر باشید تا از بخار خروجی برای کاربرد مورد نظر خود استفاده کنید و فشار آن را به فشار مورد نظر خود برای کار برسانید.

اگر شما استفاده مناسبی برای بخار خروجی ندارید، می توانید از آن برای پیش گرمایش آب ورودی به بویلر استفاده کنید. بهبود دادن شرایط کاری بویلر می تواند در بالا بردن راندمان کاری کمک شایانی داشته باشد.

بازرسی و نگهداری منظم، بلودان صحیح، استفاده از مشعل های مدوله کننده به جای مشعل های معمولی که فقط حالت های روشن و خاموش دارند و سیستم های ترتیبی برای راه اندازی بویلرهای چندگانه  آبداغ و بخار می توانند همه به بالا بردن راندمان دیگ بخار کمک کنند.

به علاوه درایوهای با سرعت متغیر در دمنده و یک اکونومایزر برای استفاده  از گرمای اتلافی در گاز احتراقی خروجی می توانند برای افزایش راندمان دیگ بخار کمک کنند.

در نهایت به فشار و کیفیت بخار در سیستم خود توجه کنید. این عوامل می توانند بر راندمان فرایند کاری شما تاثیر مثبتی بگذارند.

 

دیگ بخار 2 تن ژنراتوری

 

حتما فیلم انواع بویلر را ببینید و  بویلر مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا وارد صفحه گالری تصاویر محصولات بویلری شوید و با انواع محصولات ما آشنا شوید.

مشهد بویلر تولید کننده انواع دیگ بخار، دیگ روغن داغ، دیگ آبگرم و دستگاه تمیزکننده بخار طرح ژنراتوری با کسب گواهی ثبت اختراع

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.