صنایع دما بخار مشهد
تولید کننده انواع دیگهای بخار و آبگرم، آبداغ و روغن داغ ​

آدرس:

مشهد – شهرک صنعتی فن آوری های برتر

تلفن تماس:

05138472536

09388037440

ایمیل:

bokharboiler.com@gmail.com

تست ضخامت سنجی دیگ بخار – روش تست اولتراسونیک (UT)

تست ضخامت سنجی دیگ بخار – روش تست اولتراسونیک (UT)

درباره تست ضخامت سنجی دیگ بخار یا تست اولتراسونیک چه می دانید؟

فهرست:

 

تست ضخامت سنجی چیست؟

تست ضخامت سنجی دیگ بخار یکی از تست های مهم است که باید به صورت دوره ای و بطور معمول توسط دستگاه UT صورت پذیرد. اطمینان از سلامت و تست انواع مخازن تحت فشار از جمله دیگ بخار اهمیت زیادی دارد و در صورتی که نسبت به آن توجه کافی نشود باعث بروز حوادث جبران ناپذیر نظیر انفجار دیگ بخار و وارد آمدن ضررهای مالی و حتی جانی خواهد شد.

دیگ بخار در گستره وسیعی از صنایع ،کارخانجات و نیروگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف عمده ان تولید انرژی است. بنابراین هرگونه سهل انگاری در ساخت و نگهداری آن می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

در تست ضخامت سنجی دیگ بخار از دستگاه UT و به روش التراسونیک و ترانسفورماتور های صوتی الکترومغناطیسی صورت می پذیرد. با کمک دستگاه UT سطح قطعه مورد نظر اسکن شده و اندازه ضخامت دیواره در بخش های مختلف دیگ و همچنین در قسمت لوله ها اندازه گیری می شود.

با این تست در صورتی که سطوح داخلی بویلر اکسید گرفته باشد مشخص خواهد شد. اگر نتایج تست با استانداردهای موجود مغایرت داشته باشد بدلیل وجود خطر انفجار، دیگ بخار از خط تولید خارج خواهد شد و تعمیرات لازم بر روی آن صورت می پذیرد.

تست ضخامت سنجی
تست ضخامت سنجی

روش ایده آل برای انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار توسط دستگاه UT

برای پیش بینی و جلوگیری از هرگونه حوادث ناگوار از جمله انفجار و ترکیدن دیگ بخار،  تست و بازرسی فنی آن حداقل باید بصورت سالانه انجام شود در هنگام انجام بازرسی ضخامت توسط دستگاه UT  باید دیگ بخار از مدار تولید خارج شود و بعد از انجام آماده سازی اولیه برای بررسی میزان مقاومت سطوح مختلف دستگاه در برابر فشارهای داخلی تست ضخامت سنجی دیگ بخار صورت می پذیرد.

آماده سازی دیگ بخار برای انجام تست ضخامت سنجی

برای انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار ابتدا نقاط مختلف دیگ بخار را در تمیز می کنیم

ابتدا سطح مورد نظر را به گریس مخصوص آغشته می کنیم. سپس ضخامت قسمت های مختلف را با استفاده از دستگاه التراسونیک اندازه می گیریم برای این منظور پراب دستگاه UT را بر روی مناطق مورد نظر قرار می دهیم تا امواج را دریافت و بر روی مانیتور التراسونیک نمایش دهد.

بعد از اطمینان از انجام تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیک، تست گرم که شامل سنجش فشار سوییچ ها، لول سنج، کلیدهای کنترل و مشعل ها می باشد، انجام می شود.

اگر این تست نیز با موفقیت انجام شد، تاییدیه کتبی که شامل پلاک مخصوص و گواهینامه تست هیدرواستاتیک است، صادر می می شود.

لازم به ذکر است که مسئولیت فرایند آماده سازی تجهیزات فایرتیوب، واترتیوب های بخار اشباع و یا خشك و دیگ بخار با کارفرما یا پیمانکار است. همچنین هزینه ها بر اساس گنجایش و نوع دستگاه مشخص می شود.

مطلب پیشنهادی: اهمیت فرایند بازرسی حین ساخت دیگ بخار 

دلایل انجام تست ضخامت سنجی

دمای درون دیگ بخار و مخازن تحت فشار تقریبا 800-1000 درجه سانتی گراد بوده و بسیار داغ است در نتیجه این حرارت بالا در سطح درونی و بیرونی لوله های دیگ بخار یک نوع اکسید آهن خاص که بسیار شکننده و سخت است تشکیل می شود. این اکسید آهن در طولانی مدت ضخیم شده و مانند یک عایق در برابر گرما قرار می گیرد.

در نتیجه قرار گرفتن اکسید آهن بر روی جداره خارجی دیگ بخار و عملکرد آن به عنوان عایق حرارتی راندمان دیگ بخار کاهش می یابد. در صورتی که این لایه درون دیگ بخار تشکیل شود مشکل بسیار حادتر خواهد بود.

به کمک دستگاه اولتراسونیک مبدل دو عنصره که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد و با انجام سنجش ضخامت دیواره بویلر می توان وجود اکسید آهن را بررسی و ضخامت آن را محاسبه کرد.

بعد از انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار توسط شرکت های بازرسی در مواردی که اندازه رسوب تشکیل شده از حد استاندارد بیشتر باشد عملیات زدودن رسوبات یا دوده از دیواره دیگ انجام خواهد شد.

این عملیات معمولا بصورت رسوب زدایی می باشد و بعد از تایید شرکت بازرسی مبنی بر حذف رسوبات و دیگر موارد مورد بررسی تست سلامت دیگ بخار توسط بازرس مربوطه صادر خواهد شد

مطلب پیشنهادی: آشنایی با اجزای کنترلی دیگ بخار و نحوه عملکرد هرکدام، اهمیت کالیبراسیون در بویلر

فیلم معرفی محصول- بویلر 3 پاس حرارتی وت بک

 

فیلمهای دیگر محصولات ما را از دست ندهید. اینجا کلیک کنید.

تصاویر دیگ بخار و روغنداغ و  آبگرم و محصولات دما بخار را ببینید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.