صنایع دما بخار مشهد
تولید کننده انواع دیگهای بخار و آبگرم، آبداغ و روغن داغ ​

آدرس:

مشهد – شهرک صنعتی فن آوری های برتر

تلفن تماس:

05138472536

09388037440

ایمیل:

bokharboiler.com@gmail.com

تله بخار چیست؟ چرا تله بخار نصب می شود؟

تله بخار چیست؟ چرا تله بخار نصب می شود؟

فهرست مقاله تله بخار:

 

تله بخار چیست؟

نوعی شیر خودکار است که میعانات گازی (به عنوان مثال بخار مایع) و گازهای غیر متراکم مانند هوا را بدون گریز بخار فیلتر می کند. در صنعت، بخار، به طور منظم برای گرم کردن یا به عنوان یک نیروی محرکه برای قدرت مکانیکی استفاده می شود.

آنها در چنین کاربردهای مورد استفاده قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که بخار هدر نمی رود.

تعریف ANSI از تله بخار چیست:

یک دریچه self-contained است که به طور خودکار مایع درون محفظه بخار را تخلیه می کند. تا زمانی که بخار زنده، باقی بماند. (وظیفه آن جلوگیری از خروج بخار زنده است) و یا در صورت لزوم اجازه می دهد تا بخار به سرعت کنترل شده یا معادل برسد.

مطالب پیشنهادی:

تاریخچه ی تله های بخار – انواع تله بخار

 چه عواملی باعث انفجار بویلر گازی می شوند

تله بخار-STEAM-TRAP
تله بخار

چرا نصب می شوند؟

بخار زمانی شکل می گیرد که آب به گاز تبدیل می شود. به منظور فرآیند تبخیر، باید به مولکول های آب به اندازه کافی انرژی داده شود تا پیوندهای بین مولکول ها (پیوندهای هیدروژنی و غیره) شکسته شوند. این انرژی داده شده برای تبدیل مایع به گاز را  “گرمای نهانی” می گویند.

فرایندهای گرم بر پایه بخار از گرمای نهان استفاده می کنند و آن را به یک محصول معین انتقال می دهند. هنگامی که کار انجام می شود (به عنوان مثال بخار حرارت خود را از دست داده است)، بخار متراکم  و تبدیل به میعان (چگالیده) می شود.

به عبارت دیگر، میعانات نمی تواند کار بخار را انجام دهد. اگر میعانات با سرعت ممکن حذف نشوند چه در لوله انتقال بخار یا در مبدل حرارتی راندمان سیستم گرمایشی با سختی روبرو میشود.

برای جزئیات بیشتر در مورد مکانیزم گرم بخار، مقاله زیر را در مورد انتقال حرارت بخار بخوانید.

مشکل استفاده از سوپاپ دستی چیست؟

گاهی اوقات اعتقاد براین است که می توان به جای تله بخار با سوپاپ تنظیم کننده میزان چگالی را تنظیم کرد که به سادگی با قرار دادن یک سوپاپ به صورت دستی میزان بخار تولید شده تنظیم می شود.

این کار از لحاظ نظری، امکان پذیر است. با این حال، شرایط لازم برای دستیابی به این موضوع بسیار محدود است که در عمل راه حل  عملی و واقع بینانه ای نیست.

بزرگترین مشکل این روش این است که  وجود مجموعه سوپاپ های باز برای تخلیه یک مقدار ثابت مایع بدین معناست که نوسانات بار میعان جبران شدنی نیست. در واقع، مقدار مایع تولید شده در یک سیستم موردنظر ثابت نیست.

مطلب پیشنهادی: روش های اندازه گیری و برآورد مصرف بخار

در مورد تجهیزات، بار مایع در ابتدای راه اندازی  و در طول عملیات عادی، متفاوت است. نوسانات بار محصول نیز منجر به اختلاف در میزان تولید میعانات می شود. به طور مشابه، در صورت انتقال لوله بخار، بار میعان ممکن است بسته به درجه حرارت هوا در هوای آزاد یا در نتیجه باران یا برف شدید متفاوت باشد.

اگر دستگاه قادر به پاسخگویی به نوسانات بار گرادیان نباشد، میعانات گازی که باید در محفظه تخلیه شوند، به جای آن در داخل تجهیزات/ لوله قرار می گیرند و راندمان سیستم گرمایشی با سختی مواجه می شود. از سوی دیگر، وقتی بار میعان کاهش می یابد، نشت بخار اتفاق می افتد و بخار هدر می رود.

مکانیزم های مختلف تله بخار

انواع مختلف مکانیزم های تله بخار (اصول عملیات) به طور خودکار برای تخلیه مایع و گازهای غیر قابل انباشت ساخته شده است. مکانیسم های به طور گسترده ای استفاده می شود که تفاوت آنها در دما، گرادیان خاص و فشار متکی است. هر یک از آنها دارای مزایا و کاربرد های خاص خود است.

 

مطلب پشنهادی: تعمیر و نگهداری تله های بخار

 

نمای دیگ بخار عمودی

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.